Jeg vil være god ved mig selv
Selvudvikling | Smerter | sund krop og sind

Jeg vil være god ved mig selv

23. januar 2018

Et nyt år er startet og som så mange andre, har jeg også haft en masse tanker om, at nu skal det blive bedre. Jeg skal blive bedre. Mit liv skal blive bedre.

Hvert nytår har jeg altid haft et nytårsfortsæt: jeg skal løbe en marathon, jeg skal tabe mig 15 kg, jeg skal … Men i år valgte jeg ikke at have et nytårsfortsæt. Ikke som jeg plejer. Jeg skal ikke gå og presse mig selv og så dunke mig selv i hovedet, når jeg fejler. Det er ikke sundt. Istedet for besluttede jeg mig for at lave en livsstilsændring.

Jeg vil være god ved mig selv

Jeg vil være god ved min krop og mit sind. Jeg vil selv tage kontrollen – ikke bare give op til smerterne. Jeg vil selv gøre en aktiv indsats for at have det godt med mig selv.

Så jeg satte mig ned og tænkte grundigt over, hvordan jeg helt præcis kan være god ved mig selv:

Jeg vil spise rigtigt

Jeg vil spise rigtigt, så min krop har det godt. Så den får den rigtige næring. Så, jeg vil spise en sund, varieret og fiberrig kost med masser af grøntsager, kål, rodfrugter og frugt. Så vidt muligt undgå usunde madvarer, slik og søde sager. Drikke masser af vand og urtethe og undgå for meget kaffe, cola og rødvin. Starte morgenen med en ingefærshot. Om fredagen må jeg godt hygge med fredagsslik 😉

Jeg vil bevæge mig mere

Kroppen har brug for at blive brugt – det kan bare være enormt svært, når det hele tiden gør ondt. Men det hjælper altså på smerterne, at holde kroppen i gang. Bevægelse giver mere energi og overskud – og glæde. Så, jeg vil bevæge mig mere i hverdagen.

For at få kroppen i gang. Løsnet op for alle spændinger i kroppen, laver jeg hver morgen udstrækningsøvelser i ca 30 min. Det har jeg gjort i lang tid. Det er bare ikke nok. Jeg har også brug for at styrke mine muskler. Så nu har jeg lagt 3 faste dage ind i kalenderen, hvor jeg træner i Fitness World sammen med Thomas (min mand).😅

De dage hvor jeg ikke træner vil jeg ud og gå en tur. Det behøver ikke at være lange ture – bare jeg kommer lidt ud og får bevæget mig lidt. Får frisk luft og mærker naturen. Mærker årstiderne skifte.

Jeg vil have struktur og rutiner

Smerterne har for mig også medført en virkelig dårlig hukommelse og manglende overblik. Jeg har sådan en følelse af, at der ikke er plads til ret meget inde i mit hoved. Det bliver ret hurtigt fyldt – især hvis der er meget larm og rod. Min hjerne er overbelastet. Så, for at få ro i hovedet og mere overskud har jeg brug for struktur, orden og faste rutiner.

Jeg vil sørge for faste rutiner, så jeg ikke skal tænke så meget over hvad jeg laver. Så hjernen bare kan køre på autopilot, imens jeg stille og roligt får ordnet opgaverne.

Jeg vil lægge planer – både for mig selv og i samarbejde med familien. Bruge min ugeplan (den skriver jeg om på et senere tidspunkt). Så ved jeg hvad jeg skal og kan forberede mig på det. Planlægge faste hvil hver dag, så kroppen og hjernen får helt fri.

Jeg vil fjerne fokus

Min lidelse, mine smerter fylder rigtig meget i mit liv. I min families liv. Vi tænker altid smerten først. Den får så meget opmæksomhed og det skal den ikke mere. Smerten er ikke mig! Den er en del af mig og den del skal fylde mindre. Jeg vil ikke længere fokusere på smerten. Smerten skal ikke fylde så meget i vores  familie. Istedet vil jeg fokusere på alt det gode. Finde frem til hvad der gør mig glad og som fylder mig med energi.

Jeg vil starte i det små

Når jeg sidder og kigger på de ting jeg vil gøre, for at få det godt med mig selv, virker det måske som temmelig meget. Men jeg vil starte i det små. En livsstilsændring tager tid. Det tager tid, at få nye rutiner ind under huden  – ændre de dårlige vaner til gode vaner.

Så jeg vil have tålmodighed med mig selv. Starte med at sund kost, bevægelse og struktur bliver en vane. En naturlig del af min hverdag. Og så må jeg godt synde. Skubbe træningen en dag eller to, hvis smerterne er for slemme. Spise et stykke kage, hvis vi er til fødselsdag eller hvis jeg bare har lyst til det🎂

Jeg vil ikke slå mig selv i hovedet, hvis jeg ryger tilbage til de gamle vaner – i morgen er en ny dag, og der kan jeg altid starte på en frisk. Det er svært bare lige at ændre vanerne fra den ene dag til den anden.

Men nu er jeg i gang og det føles fantastisk. Jeg gør selv en aktiv indsats for at få det godt. Det er mig selv der har taget styringen og ikke smerterne.

Jeg håber du også er god ved dig selv. Du fortjener det 😘

Only registered users can comment.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *